Skip to content

Cât de mult l-am urât pe Crin Antonescu

22 Iunie 2011

      Crin Antonescu este tulcean. Tulcea este un oraş mic pe malul Dunării, sau cum le place tulcenilor să spună: Ultimul mare oraş pe Dunăre, înainte de vărsarea în Marea Neagră. Oraşul lui Crin Antonescu este capitală de judeţ (încă!) şi nu are nici cine ştie ce istorie, nici prea multă economie. Din punct de vedere istoric, are un nume roman: Aegesyus, dar de fapt a fost până în 1877, provincie a Rumeliei, partea europeană a Imperiului Otoman. Noroc cu Comisia Europeană a Dunării, care din 1860 a început să amenajeze canalul Sulina pentru navigaţie şi Tulcea a cunoscut o înflorire economică neaşteptată. Devine chiar reşedinţă de sangeac a Dobrogei şi o mică porţiune din Bulgaria. Economic are un şantier naval vândut unor norvegieni+coreeni, un combinat de alumină, vândut ruşilor şi un combinat metalurgic (mai mult închis), vândut tot ruşilor, via turci. Deci, cam de 150 de ani, oraşul Tulcea este românesc, până atunci, românii trăiau în 2-3 mahalale, în celelalte 10-11 fiind turci, ruşi, evrei, bulgari, greci, armeni, tătari.

       Oraşul, cu cei 100 de mii de locuitori, este frumuşel. Vreo 20 de case de patrimoniu, multe blocuri urâte din beton, cu o parte din ele colorate vesel, de primărie, una piaţă civică şi una faleză la o Dunăre albastră, gri, gălbuie, îngheţată, în funcţie de anotimp. Vara te papă ţânţarii, iarna îţi îngheaţă şi căciula dacă bate Crivăţul.

           Am fost coleg de liceu cu Antonescu Crin, lucru care l-am mai auzit cam la jumătate din tulcenii în vârstă de aproximativ 50 de ani. Majoritatea din ei mint, pentru că în 1978, când am absolvit noi Grupul Şcolar, în Tulcea mai erau încă 4 licee, deci domnul preşedinte nu putea fi coleg de liceu de toţi. Cu mine, da, printr-un concurs de împrejurări. Adică liceul lui (teoretic) s-a unit cu liceul meu (industrial) şi a format un grup şcolar, adică ceva semănător USL-ului alcătuit din PNL şi PSD. Şi uite aşa am ajuns colegi de liceu. Noi eram trei clase de industrial, ei două de teoretic, care era o mare ruşine în acea vreme, aşa că cele două de teoretic au fost transformate în „textile” şi „lemn”, sincer nu mai ţin minte la care din ele a ajuns Crin Antonescu. Menţionez însă că acest lucru s-a întâmplat când era deja în clasa a XII-a.

      Noi, băieţii de la industrial iubeam fetele de la teoretic şi îl uram pe Crin Antonescu. Pentru simplu motiv că elevul Antonescu avea voie să poarte părul lung, iar noi nu. Adică, elevul Antonescu avea părul până pe la umeri, într-o ţinută aproximativ păstrată chiar şi în perioada cât a fost Ministrul Tineretului şi Sportului. Înainte de a continua, vreau să vă aduc aminte că în anii 70-80, uniforma şcolară era obligatorie, singura şmecherie care ne-o permiteam era să purtăm cravată colorată în loc de bleumarin, pantalonii evazaţi  şi bretelele. Să nu vă închipuiţi că eram nişte monştrii raşi în cap, tatuaţi într-o continuă luptă cu profesorii şi miliţia. Eram nişte elevi normali pentru acele timpuri, chiar şi noi ăştia de la industrial, care asiguram şeptelul facultăţilor tehnice. Şi cu toate acestea noi trebuia să respectăm regulamentul şcolar, cu părul scurt, iar Crin Antonescu, nu.

     Când am luat atitudine privind acest aspect de discriminare de lungime de fir de păr, ni s-a explicat de către director că tovarăşul elev Crin Antonescu a obţinut premiul I la Olimpiada de istorie, faza naţională şi tatăl său (învăţător-profesor) a făcut o cerere pentru derogare de la regulamentul şcolar, în care fiul său să fie lăsat cu părul mai lung, pentru ai acoperi urechile. Adevărul că Antonescu Crin era un adolescent firav, cu nişte urechi puţin clăpăuge. Cerea a fost aprobată. „Dacă vreţi şi voi părul mare, trebuie să câştigaţi olimpiade naţionale şi să aveţi urechi clăpăuge”.

     Din acel moment nu l-am mai urât pe Crin Antonescu atât de tare: nu eram interesat nici să fiu olimpic la istorie şi nici să am urechile clăpăuge. Nu am înţeles însă de ce nu l-au iubit ceilalți tulceni, când a candidat pentru prezidenţiale. Ei nu au fost coleg cu el şi nici obligaţi să poarte păru scurt în liceu. Cu toate acestea, la alegerile din 2010, în oraşul său natal Tulcea, Crin Antonescu a ieşit pe locul al treilea, după Traian Băsescu, Mircea Geoană şi în unele circumscripţii chiar în urma lui Corneliu Vadim Tudor. Aceasta poate şi din motivul că prezidenţiabilul a uitat puţin de oraşul natal, pe care la neglijat din punct de vedere electoral, dar şi al tulcenilor care au talentul şi de a uita şi neglija în acelaşi timp. Astfel, majoritatea dintre conorășenii mei nu au auzit niciodată de Charles Hartley, inginerul şef al Comisiei Europene a Dunării, care a făcut atâtea pentru oraş şi care nu are nici măcar un bust pe Aleea Personalităţilor, aşa că şi Crin Antonescu este tot un fel de străin. Dacă va ajunge preşedinte, sunt sigur că situaţia se va schimba radical şi toţi tulcenii îl vor iubi necondiţionat iar eu voi şterge jenat această postare de pe blog.

      Apropo, liceul, pe care soarta a hărăzit să-l absolv în anul 1978, împreună cu Antonescu Crin, se numeşte acum Liceul Teoretic „Grigore Moisil” Tulcea, are mai mulţi olimpici naţionali şi chiar unul internaţional la chimie.

     Tot apropo, câţi dintre voi îl urăsc pe Traian Băsescu… că purta părul lung în liceu?

     Nicolae C. Ariton

20 comentarii leave one →
  1. 10 Martie 2015 16:27

    Eu nu-mi aduc aminte de amintirile tale asa cum le expui aici. Nici de numele tau de pe vremea liceului. iar Crin nu era singurul cu parul lung, Si eu purtam parul lung si costum de elev de comanda. Crin avea insa niste pantaloni mereu scurti, dat fiind ca nu avea bani sa-si cumpere, si mai primea de la mine. Tatal lui, mazilit de comunistii securisti devenise alkoholic, iar ei doi traiau intr-o casa din curtea tiganilor pe Pacii, colt cu I3, blocul meu, intr-o saracie lucie.. Vorbesti exact ca tatal meu, care la intrebarea mea de ce nu-l suporta pe Crin, mi-a raspuns ca un adevarat securist: „ARE PLETE!”
    Eu am fost si prieten, si coleg de clasa, si vecin de mic cu el, si cred ca stiu ce vorbesc , mult mai corect decit ceea ce scrii pe blog.Da, eram din clasa umanistica de la Spiru Haret, si cred ca ma cunosti, macar din auzite. Gabi Dogaru.

  2. 15 Februarie 2012 15:46

    Eu zic ca important este sa il sprijinim mai mult pe Crin, avind in vedere ca este tulcean si mai si merita acest lucru. Altii ar fi crapat de fericire la ideea ca este din orasul lor. Imi aduc aminte ca la ultimele alegeri, a iesit abia al treilea in turul 1, si au fostr sectii de votare unde a fost dupa vadim tudor, fapt ce mi se pare scandalos.

  3. eurolaura permalink
    15 Februarie 2012 15:40

    Fiecare si-a format parerea proprie si fiecare are in felul ei dreptate, nu crezi? Eu n-am zis ca vorbea urat ci ca repeta destul de des faptul ca suntem dezastru la materia lui si in general si de-abia asteapta sa scape de noi. Nu-mi vine sa cred ca n-ai auzit nici macar o data aceste afirmatii. Si nu cred ca glumea. El simtea ca este chemat sa faca lucruri mai importante si nu-l invinuiesc. In viata nu trebuie sa ne multumim cu putin daca simtim ca suntem in stare de mult mai mult. Nu ca politica e o cale superioara, mie mi se pare mult mai util sa fii cadru didactic, dar pentru el se pare ca nu era asa. Ma intreb insa daca ar fi in stare sa aduca o schimbare cu adevarat profunda si de durata pentru tara, daca ar fi ales presedinte, sau s-ar lasa si el influentat de cei care conduc tara asta din culise. Atunci s-ar vedea cu adevarat din ce material este facut D-l Crin Antonescu.

  4. colega de clasa permalink
    15 Februarie 2012 14:49

    Scuze! raspunsul era pentru eurolaura…

  5. colega de clasa permalink
    15 Februarie 2012 14:45

    Nu te supara, dar la ce clasa ai fost tu? pentru ca la clasa in care am fost eu si la care el a fost diriginte nu se purta asa. Poate ca ai adunat doar amintirile neplacute pentru tine si recunosc ca uneori (..mai degraba la orele de dirigentie) facea observatii la adresa noastra, pentru ca eram o clasa cu multe fete si eram galagioase , dar erau meritate si oricum le facea cu zambetul pe buze; nu l-am auzit vorbind cu rautate.Nu l-am auzit niciodata tipand la noi sau vorbind urat si nu-mi amintesc sa-l fi vazut vreodata suparat. Era mereu o figura zambitoare si asa mi-l amintesc eu.Poate avea asteptari prea mari de la noi dar asa are orice profesor.
    Cat priveste chemarea politica, aici ai dreptate: cred ca se simtea inca de pe atunci.
    Asta visa si cred ca visele lui de atunci erau poate mai „curate” si mai sincere decat cele de acum.Nu poti face politica fara sa fii atins, schimbat, fara sa fii de o parte sau de alta.In definitiv incepi sa semeni cu cei cu care te aduni nu?

  6. 14 Februarie 2012 11:28

    Da, am exagerat cind am spus ca este creatia domnului Neda, dar mentor cu siguranta a fost…

  7. 14 Februarie 2012 11:21

    Ce vremuri, pline de entuziasm si romantism politic… Am vaga impresie ca acum e putin altfel 😦

  8. 14 Februarie 2012 11:11

    Sunt unii oameni care pur si simplu reactioneaza cu respingere la invatamint. Motivele pot fi diverse, inclusiv claustrofobia salii de clasa. La Crin Antonescu este de apreciat determinarea si consecventa in politica. Personal imi place de el, cu toate ca nu-i perfect, dar in comparatie cu ceilalti grobieni din sistem, merita toata atentia, mai ales ca este si tulcean…

  9. 14 Februarie 2012 10:35

    Sunt de aceiasi parere ca la oferta actuala de politicieni romani se apropie cel mai mult de standardele occidentale: cult, cu bun simt… si mai este si tulcean, motiv de mindrie pentru cam putini tulceni… probabil dupa ce va ajunge presedinte, scorul se va schimba !

  10. Camelia permalink
    14 Februarie 2012 9:56

    Crin Antonescu a fost profesorul meu de istoria religiilor si civilizatiilor la inceputul anilor ’90. Imi amintesc cu placere de acele ore si citesc cu aceeasi placere si articolul despre el!
    Poate nu este idealul de politician, dar in peisajul actual plin de Rafflesii ,cactusi si mucegai, este totusi o floare nobila! Ii doresc succes

  11. eurolaura permalink
    13 Februarie 2012 22:42

    Crin Antonescu a fost dirigintele meu timp de doi ani, intre 1990 si 1992, intr-a noua si a zecea. As zice ca nu s-a remarcat ca profesor de istorie pentru ca nu-i placea ceea ce facea in acel moment, ne dispretuia pe toti cei din clasa lui (probabil ca acest lucru se repeta si in privinta elevilor sai din celelalte clase), chiar daca nu toti eram asa „varza” la materia lui, cum considera el. Ma bucur ca nu a ramas profesor pentru ca ar fi ajuns sa-i urasca de-a dreptul pe elevii de azi. El avea in mod cert o chemare si aceea era politica si cred ca nu gresesc daca zic ca-l atragea oarecum si faima pe care aceasta o presupune. Ne tot zicea mereu ca o sa ajunga deputat si o sa scape de noi si nici macar sa nu ne gandim sa-l salutam pe strada, daca-l vedem. Exagera pentru ca 4 ani mai tarziu l-am intalnit prin Bucuresti si, nu numai ca si-a amintit cine sunt, dar chiar a fost incantat sa-mi dea cateva detalii despre noua lui activitate.

  12. 13 Februarie 2012 21:26

    Pe domnul Neda, l-am scos din scutece, dupa 6 ian. 1990, cand a aparut Radu Campeanu la TVR! Eram , cu totii, vreo 15 – 20, in sufragerie la Felicia si Geo Iordachescu! Dupa cateva zile, semnam, pe genunchi, prin hrubele din Casa Pionierului, pe un caiet studentesc, ADEZIUNEA LA PNL!

  13. 13 Februarie 2012 20:32

    Multumesc pentru apreciere. Privitor la articolul despre Crin Antonescu, sper ca tulcenii sa-l inteleaga ca atare, avind in vedere ca s-a vrut o postare neutra, fara partizanat politic, scris dupa ce am citit o mizerie pe undeva in care se afirma reptentia si alte prostii de genul acesta. Spun toate acestea, deoarece, azi, traficul pe blog a luat-o razna, se apropie de 1 mie de vizualizari, si unul din articolele cele mai citite este cel al lui crin antonescu, in conditiile in care acesta este un blog dedicat Tulcei pe la 1870.

  14. 13 Februarie 2012 20:22

    Vai, dar ce surpriza placuta este acest blog…Felicitari pentru articol, in primul rind. Referitor la ultimul comentariu, am simtit nevoia sa intervin, pentru ca -intimplator- cunosc foarte bine perioada in care a urcat pe scena politica Crin Antonescu. In nici un caz nu este creatia domnului prof. Neda. Probabil ca pasiunea pentru istorie i-a unit pe cei doi si i-a adus in aceeasi linie politica insa Crin a avut viziunea unei cariere politice intr-o perioada in care multi nu se dezmeticisera dupa comunism si dupa relatiile de putere create de acesta in TUlcea.

  15. 13 Februarie 2012 9:05

    incerc citeva raspunsuri: 1. nimeni nu poate sti ce s-a intimplat cu antonescu crin la facultate si dintr-un elev eminent a terminat modest, poate e valabila varianta oficiala in care spune ca a repetat un an sau doi pentru a-si astepta sotia, inginera, sa termine in acelasi timp, sau poate si-a dat seama ca materia ce se studia in facultate, in acea vreme era un mare bluff… cine stie… 2. sa te remarci la niculitel, ca profesor, era cam greu, daca nu imposibil, intr-o perioada in care elevii stateau mai mult in practica agricola decit in scoala, la spiru a fost profesor foarte putin, dupa revolutie, cam 1 an, deoarece intre niculitel si spiru a fost angajatul muzeului de istorie din tulcea… politic, in mod cert, este creatia profesorului Neda, care in acel timp era director la spiru… oricum, indiferent ce spun detractorii sai, crin antonescu este un personaj politic puternic, care nu reprezinta poate politicianul ideal, dar este altfel decit armata de grobieni din sistem, fiind un tip educat, merit pe care il are si scoala tulceana…

  16. 12 Februarie 2012 13:10

    de ce nu pot sa il iubesc pe dl crin antonescu ?
    din ura anti comunista am dorit mereu sa fiu de dreapta . pntcd-ul s-a sacrificat in guvernare si mare minune ca si pdl sa nu o pateasca la fel . apr si ufd au fost inghitite de pnl . si iubesc liberalii ca bratienii , campianu , quintus – l-am cunoscut ca epigramist in sala bibliotecii liceului si ca presedinte si ministru ptca zic ca sunt si eu putin ploiestean – stolojan . l-am simpatizat pe crin antonescu pana a urcat pe prima pozitie . am citit biografia s-a de candidat la primele alegeri prezidentiale si am fost uimit de cateva pete : 1 de ce liceanul olimpic la istorie sustinut de parinti pana la a intra al 2-lea la facultate a terminat studentia mai tarziu decat era normal si obtine o repartitie intr-un sat uitat de lume in judetul vaslui ? datorita rezultatelor mai deloc stralucitoare ?! 2 de ce nu s-a remarcat ca profesor de istorie la niculitel si tulceanul spiru haret ? stia ca politica si serviciile te pot face mare ?!
    bine zicea cioroianu : este un pnl-ist , nu un liberal 1

    ,,sulinezian,, de 35 de ani
    deci iubesc sulina ,, 3 in 1 – dunare , delta si mare ,,
    citesc cu placere misterele dunarii

  17. 13 Iulie 2011 20:51

    Zilele acestea mă interesez la secretariatul Liceului Grigore Moisil Tulcea, probabil că nu a avut tot 10, avind in vedere schimbarile liceului de care spuneam, respectiv, clasele de liceu teoretic au fost transformate in industrial, Crin ajungând de la uman la lemn…

  18. rita permalink
    12 Iulie 2011 6:01

    Daca ati fost coleg cu Crin …ne puteti spune si media de la bacalaureat? Ni s-a prezentat doar nota de la l romana..10… si daca si celelalte note sunt pe masura.. de ce nu le spun?

Trackbacks

  1. un tn[r ]n expansiune | Dialog cu Mine Insumi
  2. Misterele Dunării | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

