Skip to content

Sulina şi englezii (cei buni)

27 Septembrie 2011

    În perioada 1812 şi 1856, Dunărea a fost sub administraţie rusească, putere câştigată în urma Războiului Ruso-Turc, încheiat în 1812, cu victoria ruşilor. În toată această perioadă, Ţara Românească şi Moldova sunt în continuare sub suzeranitate otomană iar Dobrogea făcea parte din provincia Rumelia a Imperiului Otoman, adică zona europeană a acestuia. Tulcea făcea parte din sangeacul Silistrei (localitate aflată pe Dunăre, în apropiere de Călăraşi). Deci dacă aveai nevoie de o ştampilă, hopa în căruţă sau în corabie şi tulcenii dădeau o fugă până la Silistra.

   Administraţia rusească a Dunării timp de 45 de ani a fost un adevărat dezastru pentru navigaţia pe iubitul nostru fluviu. Intenţionat, pentru a limita cât mai mult circulaţia navelor mari pe Dunăre, având în vedere că acestea erau nave comerciale care aprovizionau Istanbulul cu produse provenind din ţările româneşti. Nu mai vorbim de flote militare şi ieşirea la mare a unor ţări riverane la fluviu. În aceste condiţii, se fac presiunii asupra ruşilor pentru a îngriji mai cu spor Gurile Dunării. Aceştia chiar cumpără de la englezi o dragă, pentru a menţine navigabil canalul Sulina, dar nu este folosită deloc din motive tehnice. În felul acesta, bara de la Sulina (pragul de nisip natural de la intrarea pe Dunăre) creşte, astfel că singurele bastimente care reuşesc să treacă sunt cele sub 200 de tone.

   Cu toate acestea, mici corăbii greceşti, făceau un transport destul de intens pe Dunăre, cu transbordări succesive de mărfuri, eşuări pe bancurile de nisip, hoţii şi înşelăciuni ale localnicilor, toate sub privirile îngăduitoare ale ruşilor, mulţumiţi de această stare de lucruri. De multe ori, când navigatori mai iscusiţi reuşeau să treacă peste toate aceste bariere, ruşii îi opreau săptămâni în şir în carantină, pe motiv de ciumă sau holeră, epidemii care bântuiau destul de des zona Dunării.

    În urma încheierii Războiului Crimeii la 1856 (în care ruşii sunt înfrânţi de o coaliţie franco-anglo-turcă), mai multe state europene hotărăsc înfiinţarea Comisiei Europene a Dunării, care să administreze circulaţia pe un fluviu aproape colmatat la ieşirea în Marea Neagră.

    Din acest moment, în istoria Sulinei apar englezii cei buni, ca să zicem aşa, care hotărăsc reconstruirea oraşului, după ce numai cu câţiva ani înainte în făcuseră una cu pământul, după împuşcarea mortală a ofiţerului Hyde Parker (vezi postarea anterioară). Trecem peste o mică ezitare a englezilor în care aceştia ar fi dorit să-şi facă o bază puternică (unele voci spun chiar colonie) la Sf. Gheorghe, şi ajungem la distinsul Charles Hartley, inginerul şef al Comisiunii, supranumit Părintele Dunării, înnobilat de Regina Angliei ,membru al Academiei Române, prieten cu regele Carol I şi care nu are nici măcar o statuie în Sulina sau Tulcea, ca să nu mai spunem că mai nimeni din ziua de astăzi nu ştie cine a fost Hartley.

    Profitând de faptul că Sulina fusese distrusă în totalitate de nava de război Spitefire, în vara lui 1856, Charles Hartley hotărăşte ca Sulina să fie reconstruită după modelul oraşelor americane, folosind rigla şi paralelismul. Astfel, au fost trasate trei străzi paralele cu Dunărea, cea mai importantă fiind Strada I, cu principalele stabilimente, pe aceste fiind perpendiculare un alt număr de şase străzi. În doar câţiva ani, faţa Sulinei se schimbă complet. Dintr-un sat pescăresc devine un oraş modern cu edificii impozante, biserici, şcoli (inclusiv în limba engleză), iar, mai târziu, Charles Hartley aduce personal din America un generator electric pentru producerea curentului electric necesar urbei. Timp de ani de zile, Porto Franco Sulina a fost o adevărată floare de nufăr a Dunării, un oraş prosper şi elegant, graţie Comisiunii şi unui englez bărbos pe nume Charles Hartley.

 

    Nicolae C. Ariton

Anunțuri
One Comment leave one →
  1. ionascu permalink
    4 Octombrie 2011 19:01

    In zilele noastre ce nave mai avem sa faca trafic si sa transporte marfurile de alta data.-.AFDJ cu ce se mai ocupa..?. -E seceta – Dunarea mai este dragata ca alta data..?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: