Skip to content

Cele mai vechi imagini ale orasului Tulcea

20 Ianuarie 2012

   Numărul imaginilor cu Tulcea veche este de câteva zeci, cea mai mare parte fiind de la începutul secolului 20 și constând în cărți poștale și fotografii. Comparativ cu alte mari orașe de pe Dunăre, numărul acestora este mic, poate și pentru faptul că începând cu această perioadă, Tulcea începuse să-și piardă din importanța economică și politică, amintindu-ne că între 1864 și 1877, în timpul ocupației otomane, Tulcea a fost reședința sangeacului Dunărea de jos, adică a întregii Dobrogi.

   Imaginile cu Tulcea anilor 1870 sunt extrem de puține și pentru faptul că tehnica fotografiei era abia la început, imaginile publicate în presa vremii fiind gravuri făcute de reporteri sau călători specializați în acest domeniu grafic. Cu ajutorul lui Aurel Stănică (www.blog.noviodunum.ro), am reușit să facem un fel de top a celor mai vechi imagini cu Tulcea. Eu, chiar am fost foarte prins de această idee, ca orice amator (de istorie) care vrea să pară mai grozav decât un profesionist (Aurel Stănică), motiv pentru care am început să caut cu ambiție prin documentele gallica BNF (Bibliothèque nationale de France) și cât pe ce să-mi fac abonament și la The British Newspapaer Archive. După căutări pasionante, vă prezentăm TOP 4 a celor mai vechi imagini cu orașul Tulcea. Aceasta până când vor apare noi mărturii cu o Tulce și mai veche.

   O imagine foarte frumoasă (poate chiar cea mai frumoasă) este cea din ziarul englez The Illustrated London News, din 23 iulie 1877, intitulată Sketeches of the war, fiind realizată în perioada Războiului de Independență.

    Un alt ziar care avea corespondenți de război în zona Dobrogei a fost și The Graphic, din acesta face parte imaginea de mai jos, pe care am descoperit-o cu mare emoție, când, stupoare, data publicării ziarului era tot 23 iulie 1877.

    Într-un jurnal austriac, Illustrirte zeitung, am reușit să găsesc o imagine cu Tulcea, publicată pe data de 14 iulie 1877 (deci, mai veche cu 9 zile !). Din păcate, calitatea este foarte slabă, dar ca document foarte bună.

    Timp de câteva săptămâni, am fost extrem de fericit, deoarece eram (după știința mea) posesorul celei mai vechi imagini cu Tulcea. După o întâlnire cu Aurel Stănică, acesta mi-a trimis gravura de mai jos, datând din 1867 ! și aparținând lui Karl F. Peters. Acestă ultimă imagine este cea mai veche imagine cu Tulcea. Cel puțin, până la această dată. Priviți și bucurați-vă!

     Nicolae C. Ariton

8 comentarii leave one →
  1. 28 Ianuarie 2013 12:53

    Majestate, felicitari pentru descoperire… sincer, de putina vreme o gasisem si eu, nu mai stiu pe unde si o pastram ca un fel de as in mineca… ba chiar voiam sa o utilizez in volumul 2 la Tulcea, la 1870 – Nemaipomenitele intimplari traite de Nichifor de Carpat … Adevarul ca imaginea poate fi clasificata cam pe locul doi privind vechimea, dupa imaginea austriacului, avind in vederea ca gravura este facuta in iarna lui 1877, inainte de imaginile din ziarele engleze, aparute in iunie-iulie. Felcitari… iar asul din mineca se numeste o fotografie inedita, absolut superba, cu breasla comerciantilor de limonada din Tulcea, de pe la 1890… daca dai o bere (2%), poate o primesti in avans de articolul ce o va insoti in curind…

  2. 24 Iulie 2012 0:37

    foarte frumos dar este adevarat ca in timpul secolului 20 pana la biserica cu ceas era o mlastina

    na

  3. 24 Ianuarie 2012 9:46

    Spre deosebire de Tulcea, destul de saraca in imagistica (gravuri, fotografii etc), Constanta este mult mai bogata… acum depinde ce perioada va intereseaza… sincer, unul din cele mai interesante si bogate locatii cu asemenea imagini este http://romaniaforum.info/… va urez succes in demersurile pe linga administratorul siteului… daca gasiti ceva inedit cu Tulcea, dati-mi si mie un semn…

  4. 24 Ianuarie 2012 9:41

    Am vizionat imaginea de pe blogul dumneavoastra http://www.blog.noviodunum.ro si deja parca am fost transbordat in perioada existentei fortului… felicitari si mai asteptam si alte descoperiri !

  5. 20 Ianuarie 2012 17:49

    D-le Ariton, coincinenta sau nu, astazi am gasit o imagine aeriana cu fortul Tulcea. 🙂

  6. 20 Ianuarie 2012 13:10

    Dar despre alte localitati dobrogene nu ai fotografii stravechi? Constanta?

Trackbacks

  1. Tranșee otomane la Tulcea « Cristian Munthe
  2. Imagine aeriana cu Fortificatia bastionara Tulcea « NoVIOdunum

Lasă un răspuns

