Skip to content

Tulcea, prima navă de pasageri

11 Mai 2012

    Nu am rezistat ispitei de a reveni cu un nou articol cu informații privind primele nave de pasageri, care au circulat pe Dunăre, via Tulcea. Aceasta, după ce, doar cu câteva săptămâni în urmă, am scris un articol asemănător, pe care îl puteți citi  având titlul: Cu piroscaful la Konstantinoupolis…

    Prima navă de pasageri, care a circulat pe Dunăre, via Tulcea, a fost Franz I (Ferdinand I), în anul 1834, aparținând companiei austrice DDSG, înființată în anul 1829 de doi englezi. În scurt timp, compania austriacă, cu nume imposibil de pronuțat: Donaudampfschiffahrtsgesellschaft, adică într-o engleză mai pământeană: Danube Steamboat Shipping Company, primește din partea austriecilor monoplul transportului de pasageri pe Dunăre, între Viena și Contanstantinopol (denumirea de Istanbul a primit-o oficial abia în 1930). Călătoria era alcătuită din două părți distincte: Viena-Galați și Galați-Constantinopol, via Tulcea. Prima parte dura 8-10 zile și era efectuată cu nava cu aburi Argo (Argus), a doua parte dura 3 zile, dacă Marea Neagră era liniștită, și se călătorea cu o altă navă cu aburi, capabilă să navigheze și pe Mare, cu numele de Franz I (Ferdinand I).

   Imaginea de mai jos, prezintă momentul lansării la apă a piroscafului (navă cu aburi) Franz I, în anul 1831, în care se poate observa propulsia cu zbaturi și falnicul coș de fum. În schiță apar și două catarge, pe care se arborează drapelele Imperiului Austro-ungar.

   Traseul navei era Galați-Tulcea-Sulina-Varna-Constantinopol, cu simplă stație la Tulcea, la ducere și oprire pe timp de noapte la drumul de întoarcere de la Constantinopol. Dovadă că Tulcea era un punct important al piroscafului cu pasageri este faptul că în orașul nostru s-a construit frumoasa clădire de mai jos, care era sediul Donaudampfschiffahrtsgesellschaft (DDSG). Imaginea este din anii 1900, clădirea fiind distrusă în timpul bombardamentelor din Primul Război Mondial, când mai mult de jumătate din clădirile Tulcei au fost dărâmate.

   În prima fază, am considerat că cel puțin unul din catarge era prevăzut cu velatură, pentru a spori viteza de croazieră atunci când nava prindea un vânt bun, privind însă schița de mai jos, reiese că acestea erau menite doar pentru pavilion.

  Timonierul și timmona piroscafului arătau ca în detaliul de mai jos, fapt care ne pune pe gânduri privind siguranța pasagerilor îmbarcație pe navă. Nu există însă nici un document privind eșuarea vreunei nave DDSG. Dar nici impresii scrise, cu laude, la condițiile minunate de călătorie. După cum se poate observa în imaginea de mai sus, călătorii se adăposteau, pe parcursul celor trei zile de călătorie, sub copertina subțire, din pânză, aflată la pupa navei. Acolo unde se simțea cel mai bine și fumul de cărbune provenit din cuptoarele motorului cu aburi.

    Nicolae C. Ariton

    Imaginile cu nava Franz I provin din presa occidentală a anilor 1830-1850. Imaginea clădirii DDSG este o ilustrată editată la la începutul secolului al XX-lea.

     Ortografia numelor de navă diferă în funcție de sursă: Franz I (Ferdinand I), Argo (Argus) etc.

Anunțuri
One Comment leave one →
  1. Valentina permalink
    17 Iulie 2012 19:49

    Buna seara!

    foarte interesante informatiile. In timp ce la noi n-a mai ramas nimic, DDSG exista in continuare (chiar daca intre timp a fost unita cu Mahart – Compania Ungara de Navigatie sub palaria larga a lui Helo Logistic). Nu stiam ca austriecii datoreaza DDSG-ul cu care se mandresc atata initiativei a 2 englezi.
    Linia de transport catre Constatinopol nu mai este, dar DDSG are si o divizie de pasagere care face croaziere mai sus pe Dunare (cred ca in conditii mai bune :))

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: