Skip to content

Cronica vizuală a Tulcei vechi (3) – Trenule, mașină mică și… Gara feroviară tulceană

26 Februarie 2013

   gara din tulcea port

   Astăzi ar fi trebuit să discutăm despre cu totul altceva. Nu-mi pot scoate însă din minte versurile cântecului Mariei Tănase, Trenule, mașină mică și, bineînțeles, povestea trenului tulcean și a gării orașului. Versurile erau cam așa: Foaie verde și-o sibică sipică / Trenule, mașină mică, / Unde-l duci pe Ionică. Nu am priceput niciodată de ce trenul este numit mașină mică, când știm foarte bine că discutăm despre un mastodont de oțel de sute de tone. Explicația ar fi aceea că autorul versurilor este un fost marinar care compară trenul cu un ditamai vaporul, alături de care trenul chiar este o mașină mică. Nu am găsit nici o explicație însă pentru cuvântul sibică, care a rămas complet învăluit în mister (misterul a fost dezvăluit grație prietenului misterelor dunării, Nautlius, motiv pentru care îi mulțumim…). Dar să revenim la ale noastre și să discutăm despre trenul tulcean și gara sa…

   Dacă Tulcea a avut telegraf din anul 1857, fiind construit în aproxiamtiv jumătate de an, pentru linia ferată a trebuit să mai aștepte foarte multă vreme. Construcția acesteia începe în anul 1911, dar lucrările sunt întrerupte din lipsă de bani, reluate după Primul război mondial, întrerupte din nou, și calea ferată Medgidia-Tulcea se finalizează, în sfârșit, în 1938. Deci distanța dintre telegraful și trenul tulcean este de mai bine de 80 de ani. Ciudat și misterios în același timp.

    Prima gară tulceană a fost deschisă în 1939 și a funcționat în dreptul  trecerii de linie ferată din vest, de pe strada Isaccei, fiind de fapt o baracă puțin mai arătoasă pe locul unde era și primul capăt de linie ferată tulceană. Fiind război, unitățile militare lucrează la prelungirea liniei cu 2,5 km, până pe faleza Dunării, lucrările fiind încheiate în luna iulie 1940. Fotografia de mai sus este a doua gară pe care a avut-o Tulcea, și a fost tot o construcție provizorie, amplasamentul fiind numit Gara Tulcea Port, așa cum se poate citi pe o tăbliță indicatoare, dacă priviți cu atenție fotografia. În continuarea poveștii noastre apare un pasaj de politcal-fiction, în care imi aduc aminte cum se șoptea prin anii 1965, de o vizită inopinantă a lui Gheorghe-Gheorghiu Dej în Tulcea. Frumoasa faleză devenise un maidan mizerabil plin cu butuci de lemn, cărbuni și gunoaie, printre care hălăduiau porci, care se pare că l-au cam atacat pe Primul Secratar al Partidului Muncitoresc Român. În spirit muncitoresc, au căzut câteva capete politice locale și s-a trecut la reamenajarea falezei. Vechea gară fluvială a devenit și gară feroviară, linia ferată trecând bine de amplasamnetul Casei Sindicatelor, totul numindu-se acum Gara Tulcea.

gara din tulcea port

  Dacă nu greșim foarte mult, actuala gară de astăzi s-a construit în 1971, vechea clădire a Gării rezistând încă câțiva ani, ca sediu al Căpităniei Tulcea, fiind demolată după datele oferite de cititorii misterelor dunării in perioada 1971-1978 (încă nu s-a ajuns la un consens :-) ). 

gara tulcea

   Nicolae C. Ariton 

  P.S. – O parte din informatii, si fotografia, au fost preluate de pe www.forum.lokomotiv.ro, publicate de domnul Catalin Pavel, motiv pentru care le multumim tuturor de pa acest forum.

12 comentarii leave one →
  1. 15 Martie 2013 13:20

    Doamna Baciu, ma bucur ca suntem doi oameni adoptati de orasul Tulcea, eu am fost adoptat prin 1963, ca tinar mergator la gradinita… dupa aceea am plecat nitel prin armata si facutlate, dar am ramas tulcean de tulcean. Multumesc pentru comentariu si va mai asteptam cu ocazia altor articole… Numai de bine!

  2. Alexandra Baciu permalink
    13 Martie 2013 13:29

    Imi place sa aflu despre locuri importante din orasul care m a adoptat din1970,cand am fost repartizata ca ing.horticultor la fostul 9mai.a

  3. 4 Martie 2013 22:07

    Draga CP, Gramaticienii tulceni au ajuns la concluzia ca sunt corecte ambele variante🙂 … Astfel, Tulcii ar fi o versiune retro, chiar arhaica, folosita, de exemplu la numirea Episcopiei Tulcii, iar Tulcei, cea noua, moderna, de exemplu Cronica vizuala a Tulcei :-)… parerea mea🙂 … Cât despre trenul de Sulina, se întreabă din ce în ce mai rar, deoarece aproape nu mai exista trenul de Tulcea😦

  4. 4 Martie 2013 21:06

    A Tulcei sau a Tulcii?🙂
    A propos, mai exista turisti care intreaba de „trenul pana la Sulina”?

  5. 1 Martie 2013 12:57

    Domnul Vali, aveti dreptate, in principiu nu ne mai trebuia calea ferata, avind vapoarele pe Dunare, problema era insa cind ingheta aceasta si navigatia era suspendata… Cu siguranta ca oamenii se descurcau, ca si acum de altefel… Fotorafia este din 1941, din timpul Razboiului… Numai de bine!

  6. 1 Martie 2013 12:54

    Draga Valentina… apreciez memoria infailibila cu barci albe, cu marginea de sus albastru-bleu… eu imi aduc aminte doar de stuf si niste barci🙂 … Intr-adevar, orasul era mult mai aerisit, acum exista tendinta de a construi sufocant…

  7. 1 Martie 2013 12:51

    Draga Anonim, Multumesc mult pentru aprecierea muncii si pentru micuta imagine idilica privind o eventuala calatorie la Bucuresti… Numai de bine!

  8. Vali permalink
    1 Martie 2013 12:06

    O posibila explicatie a faptului ca a ajuns asa de tarziu linia ferata la Tulcea: pai, la Tulcea se ajungea cu vaporul, la ce ti-ar fi trebuit asa ceva!? :)) Sau cu avionul!🙂 Tin minte ca era si un mic aeroport, la Tulcea, dupa dealul Monumentului.
    Din ce an este poza cu „Tulcea Port”, pentru ca vad niste militari!?

  9. Valentina permalink
    28 Februarie 2013 15:48

    imi aduc aminte ca Ciuperca era plina de stufaris; ne plimbam duminica cu niste barci albe de lemn, cu marginea de sus albastru-bleu; cred ca am vazut o barca din-asta in spate la „Proiectari” vara trecuta. Era frumos … orasul mai aerisit, mai multe spatii verzi

  10. Anonim permalink
    26 Februarie 2013 14:11

    Ce vremuri…… ma uit pe fotografii si ma gandesc cum ar fi fost sa am un geamantan de carton presat in mana, o palarie de vara si in interiorul sacoului, un bilet pentru Bucuresti, iar pe drum sa port dialoguri precum cele din Caragiale….
    Nu ma asteptam sa mai am ocazia sa vad acest gen de fotografii, multumim D-le Ariton!

  11. 26 Februarie 2013 12:43

    Domnule Nautilius, s-a reținut diferența dintre cele două cuvinte… mulțumiri pentru observație și comentariu, am făcut modificările de rigoare… Numai de bine…

  12. 26 Februarie 2013 12:17

    🙂 nu este „sibică”, ci ”sipică”; Cephalaria transsilvanica sau Scabiosa ochroleuca.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: