Skip to content

Scrisori despre Georgio Vasilescu de la familia Horia și Alexandra Davidescu…

19 Decembrie 2013

  106381maxim

    Pentru cei care sunt pasionați de istoria Tulcei,  Moș Crăciun nu-i uită și le aduce daruri. De mai multă vreme căutăm aproape cu disperare o fotografie cu sculptorul Georgio Vasilescu, autorul preafrumosului nostru Monument de Independență, căutări zadarnice care se adăugau listei de nereușite în acest domeniu al imagisticii unde nu am reușit să descoperim nici o imagine cu Nifon Bălășescu, Nichifor de Carpat și multe alte personaje dragi nouă.

   Aceasta, până în urmă cu câteva zile când am primit un mail de la distinsa doamnă Alexandra Davidescu: Poate, mai corect – precis, numele meu nu vă spune nimic. Sunt soţia nepotului celui ce a fost Giorgio Vasilescu. Deci doi bătrâni – eu, Alexandra Davidescu de 82 de ani şi Horia Davidescu de 92. V-am descoperit căutând imaginea lucrării „Rodica „de Georgio Vasilescu şi am înţeles că vă interesează fotografii ale pictorului. Toată admiraţia pentru cei care cinstesc munca şi creaţia înaintaşilor. Dacă vă pot ajuta cu ceva sunt gata să o fac. Cu stimă, Alexandra Davidescu. Trebuie să recunoașteți că un asemenea mesaj nu-l primești în fiecare zi. Nu are nici un rost să vă plictisesc cu răspunsul meu, motiv pentru care reproduc în rândurile de mai jos, al doilea mesaj primit de la doamna Alexandra Davidescu:  Stimate domnule Ariton, Luni sper să am răgazul să vă trimit un mesaj cu două fotografii. Dacă doriţi să vă documentaţi mai temeinic,a apărut în 1970 la Ed. Academiei Bucureşti HISTORICA, (Extras) autor Paul Rezeanu şi aproximativ – acelaşi material publicat  în 2007, la Ed. ALMA – Craiova, într-un volum intitulat: SCULPTORI PUŢIN CUNOSCUŢI. Volumul se poate comanda direct de la Editură. Nu sunt dotată cu aparatură digitală prea sofisticată… şi nici că mă pricep la prea multe, aşa că să aveţi „puţintică răbdare” cu mine. De nu ar fi aşa de ocupat ar fi trebuit să vă pun în legătură cu fiul meu, Cătălin Davidescu, care este critic de artă. Dar, sper să vă trimit eu cele necesare. Noi vă mulţumim pentru bunele intenţii. Cu recunoştinţă, Alexandra. Răspunsul meu a fost de-a dreptul euforic: Stimată doamnă Davidescu, Nici nu vă puteți închipui cu câtă emoție aștept mesajul de la dvs. cu cele două fotografii! Mii de mulțumiri anticipate! De asemenea, de luni, încep să fac primele demersuri către editura Alma pentru a-mi procura volumul SCULPTORI PUȚIN CUNOSCUȚI. Până atunci, era curios dacă acesta conține referiri la Monumentul de Independență din Tulcea, schițe sau planuri? Sunt din ce în ce mai hotărât de a mă apuca de scris un mic volum despre acest monument, care pe lângă faptul că are o măreție aparte, grație distinsului Georgio Vasilescu, există și o poveste pe măsură. Începând cu sosirea lui Carol I la Tulcea, pentru a așeza piatra de temelie (aproape să nu mai vină din cauza timpului), întârzierea din 1879 până în 1897 de ridicare a acestuia, venirea la Tulcea, ca prefect, a poetului Ion Nenițescu, care a impulsionat ridicarea acestuia. Când totul era hotărât, Nenițescu a constatat că între timp un lipovean fusese împroprietărit cu terenul alocat monumentului, acesta refuzând orice negociere pentru demolarea a două mori de vânt construite pe locul respectiv… și povestea continuă în același stil, până în zilele noastre… Cu speranța că nu v-am plictisit prea mult cu rândurile mele, vă urez sănătate și vă adresez, încă o dată, sincere mulțumiri! Numai de bine! Nicolae C. Ariton. Și pe data de 16 decembrie 2013, minunea s-a întâmplat: Stimate domnule Ariton, Să mă ierţi că am trimis de mai multe ori documentele şi fotografiile dar mereu mă avertiza că nu le pot trimite pe toate odată. Computerul meu se ţine de şagă! Sper să vă fie de folos. Succes! Sărbători fericite ! Alexandra. Mesajul conținea trei și nu două fotografii, dintre care una este a sculptorului alături de soția sa, acestora li se adaugă câteva pagini scanate din volumul  Historica, cu referiri la Georgio Vasilescu și Monumentul de Independență de la Tulcea.  În final, mai trebuie adăugat că domnul Horia Davidescu, pictor scenograf și regizor artistic, este nepotul, din partea mamei, a sculptorului Georgio Vasilescu, realizatorul Monumentului de Independență de la Tulcea, iar din partea paternă, este nepotul lui Nicolae Davidescu, șef de lucrări a lui Anghel Saligny, la podul de la Cernavodă. Doamna Alexandra Davidescu, datorită căreia am devenit fericiții posesori a celor trei câtorva fotografii ale artistului, este profesor de actorie și mânuire. Fericita familie locuiește la Craiova și si-a desfășurat activitatea la Teatrul Național Craiova, susținând spectacole minunate în întreaga lume. Având în vedere frumusețea și importanța fotografiilor primite, acestea vor fi publicate într-un articol special dedicat marelui sculptor Georgio Vasilescu, în Ajunul Crăciunului, doar pe mistereledunării.

   Nicolae C. Ariton

106387maxim

   Fotografiile familiei Horia și Alexandra Davidescu au fost preluate din Gazeta de Sud (versiunea online).

One Comment leave one →
  1. Valentina permalink
    25 Decembrie 2013 23:20

    craciun fericit!

Lasă un răspuns

