Skip to content

Tulcea, călătorie prin cer şi timp: 1944-2014

21 Iulie 2014

aedificium


Articolul va fi publicat în ziarul Obiectiv de Tulcea, din data 22.07.2014

Istoria Tulcei se poate studia în foarte multe moduri. Aceasta este posibil chiar şi de la înălţime, la figurat dar şi la propriu. Am descoperit acest lucru, după ce am primit un e-mail de la domnul Lucian Oancea, pe care îl lăsăm să ne explice chiar dânsul cum e cu tehnica respectivă.

Mă numesc Lucian, sunt constănțean, dar am legături adânci cu Tulcea, fiind născut în Babadag. Sunt pasionat de istoria Dobrogei, în special de istoria relativ recentă, ceea care încă ne modelează prezentul. Am publicat recent un articol dedicat Tulcei, în care am suprapus cu exactitate, fotografii aeriene ale Luftwaffe, la rezoluție foarte mare, realizate acum 70 de ani, peste imaginea Tulcei actuale. Apoi le-am contrapus intr-o ipostază then & now, trecut vs. prezent. Am fost plăcut surprins să observ cât de multe case s-au păstrat, Tulcea are o puternica identitate. Recunosc ca nu sunt un bun cunoscător al orașului, dar am considerat că, odată aflat in posesia unui astfel de document, e de datoria mea să-l împărtășesc celor interesați.  Ceea ce am publicat eu se dorește a fi o platformă pentru articole mult mai bine documentate, ale unor oameni care cunosc Tulcea si istoria orașului intr-o măsură superioară mie, ca urmare aş fi încântat ca materialul de pe Aedificum sa va fie de folos.

Odată accesat site-ul domnului Lucian Oancea, http://aedificium.rockhall.ro, am descoperit cu uimire şi plăcere o adevărată magie imagistică. Două fotografii alăturate, cu o vedere generală aeriană a Tulcei, din 1944 (realizată de Armata Germană) şi o alta din 2014, împreună cu un script Java, face ca un simplu click de mouse să te poarte într-o adevărată călătorie magică, cu o vedere a oraşului de la aproximativ 1000 de metri înălţime. Este suficient să glisezi mausul la stânga sau la dreapta şi una din cele două fotografii să o acopere pe cealaltă. Pentru o exemplificare şi mai clară, autorul a împărţit harta oraşului în 14 zone, care sunt prezentate ca detalii ale hărţii generale a Tulcei. Pentru cei pasionanţi de istoria oraşului, în detaliu, poate părea frustrantă lipsa de claritate a clădirilor şi străzilor, dar, în compensaţie, aceasta sporeşte misterul imaginii oraşului nostru de acum 70 de ani. Înainte de a trece la treabă, domnul Lucian ne mai spune că:

Aedificium Constanta este un proiect care prezintă construcții civile ori militare cu caracter istoric. Aedificium Constanta nu este un site de “urban exploring”, ci mai degrabă unul de “history exploration”. Este  un demers la memorie, la istorie corecta, nepartizana. Ceea ce a început ca un simplu act de satisfacere a unei curiozităţi personale a evoluat intr-o lucrare de constituire a unei “baze de date” a tuturor uvrajelor WW2. Nu veți întâlni articole exaltate sau concluzii pripite pe Aedificium. Prin urmare, aflat in posesia unor fotografii aeriene de mare rezoluție, realizate de piloții Luftwaffe deasupra Tulcei, am decis sa le prezint public, in aceeași forma de prezentare, then & now.  Fotografia a fost realizata in ziua de 23 Aprilie 1943 si prelucrată în laboratoarele germane in Septembrie 1944, după ce Romania întorsese armele împotriva fostului aliat.


Tulcea 1944


Prezentul este reprezentat de “un extras” din Google Maps.


Tulcea 2014


Să ne referim si la însemnările de pe fotografia Luftwaffe. Aceasta urma sa folosească ca harta pentru bombardierele germane, iar obiectivele evidențiate pe aceasta sunt:

A) PORT 1.   Debarcader, 2.   Cheu, 3.   Sediul comandamentului portuar, 4.   Mic atelier reparatii nave, dotat cu cale ferata. Suprafața construită aprox. 3700 m2

B) STATIE CFR 5.   Hala locomotive, 6.   Platou rotativ locomotive ∅ ~27 m, 7.   Depozit de carbuni, 8.   Statie mărfuri vrac. Suprafață construita aprox. 4500 m2

Așadar, domnilor, Tulcea, din ’44 in 2014. Trecut vs Prezent.

Iată, mai jos, zonele pe care le vom prezenta in detaliu. Abaterea maxima este de ordinul a 3 – 5 m.


Tulcea 2014, zone


Deși arborele meu genealogic are rădăcini adânci in Jud. Tulcea, recunosc ca nu sunt un bun cunoscător al orașului Tulcea. L-am vizitat de câteva ori, cu ani in urma, animat de alte interese decât cel istoric, astfel încât am sa va las pe dvs., tulcenii, sa parcurgeți străzile de acum 70 de ani ale orașului. Ceea ce pot spune, de la înălțimea survolului, este ca am fost surprins de cat de puțin s-a schimbat Tulcea in aceste decenii, efectele sistematizării comuniste fiind chiar mai puțin prezente decât in Constanţa. Iar acesta este un lucru bun, fără îndoială. De remarcat si faptul ca Polderul Zaghen era, in 1944, un lac in toata puterea cuvântului – Lacul Zaghen. În urma lucrărilor de îndiguire din anii ’60, si a celor de desecare din anii ’70 (nefinalizate), nivelul apei a scăzut dramatic, astfel încât acesta s-a transformat intr-o baltă plina de stufăriș, cu nivel al apei variabil, in funcție de volumul precipitațiilor. Meine damen und herren, prindeți-vă centurile, decolăm! Destinația Romania, Tulcea, 1944!


faleza1 2014 faleza21944


Pentru o adevărată călătorie aeronautică de cinci stele, vă invităm însă pe siteul autorului, domnul Lucian Oancea, accesând linkul http://aedificium.rockhall.ro/luftwaffe-tulcea-1944-2014/ . Doar aici veţi primi gratuit o super ofertă, 2 în 1: călătorie prin cer şi timp, Tulcea la 1944! Tulcenii zic: Mulţumim, Lucian Oancea!

Nicolae C. Ariton

mistereledunarii.ro

2 comentarii leave one →
  1. 1 August 2014 12:13

    Pentru domnul Vali Jipa… Sper că ați mai găsit cartea, că se vinde ca pâinea caldă… Nea costică are un badaj la mână, dacă ați observat, de la ultimii clienții care l-au bruscat pentru ultimile exemplare🙂 … Vă urez lectură plăcută și mulțumiri pentru urări!

  2. Vali permalink
    21 Iulie 2014 18:43

    Super articolul!🙂 Uimitor!
    Azi am trecut prin oras dar am uitat sa cumpar ultima carte. Maine o voi cumpara negresit!🙂
    Multa sanatate si spor la scris.

Lasă un răspuns

