Skip to content

Tulcenii și automobilele lor de epocă…

30 Martie 2015

1masina-cu-strajer-tulcea-anii-1930

Articolul va fi publicat în ziarul Obiectiv de Tulcea, din 31 martie 2015

Din punct de vedere al locomoției tulcene, de-a lungul timpului s-a vorbit în toate felurile posibile și imposibile, respectiv de la navele de pe Dunăre (cu rame, pânze, aburi, zbaturi, cu elice și edec), trecând la atelaje tractate de cai sau boi, ajungând până la măgari și celebrii cai dobrogeni, mici și iuți, despre care o distinsă englezoaică spunea că sunt doar nițel mai mari decât niște câini.

Nu știm dacă au fost experiențe leviatane (levantine, sigur…), ascensiuni cu baloane cu aer cald sau gaze precum hidrogenul sau heliul, dar ne aducem aminte că în anii 1975 a fost o încercare a unui tânăr tulcean care a încercat să se ridice de la sol cu un aparat de construcție proprie, cu jet de propulsie. Experimentul a avut loc pe faleză și s-a sfârșit tragic (această ultimă informație sper că nu este doar o festă a memoriei personale, sau un zvon de acum patruzeci de ani, motiv să le cerem ajutorul cititorilor noștri, cu mai mult experiență de viață tulceană, dacă își aduce aminte de un asemenea eveniment). Printre atâtea ambarcațiuni și chiar aparate de zbor, automobilele tulcene au devenit un lucru atât de banal încât pe nimeni nu mai interesează istoria lor locală. Motiv pentru noi să reparăm această nedreptate istorică și să încercăm să ne aducem aminte de primele automobile din Tulcea. Într-o statistică din anul 1939, în frumosul nostru oraș (și de atunci și de acum), au fost numărate un număr de 55 de automobile, 16 camionete și 2 autocare (fără să reușim să aflăm ce reprezenta, pe atunci, noțiunea de autocar). Pentru un oraș cu aproximativ 20 de mii de locuitori, ni se pare o număr corect, având în vedere că bucureștenii dispuneau în aceiași perioada de aproximativ 22 de mii de mașini. Având în vedere că tulcenii preferau, de voie și nevoie, mai mult barca sau vaporul, considerăm că Tulcea se încadra lejer în trendul național. Cea mai veche fotografie cu un automobil tulcean (de fapt, mai multe) datează din perioada de dinaintea Primului război mondial, probabil din perioada 1910-912, sub denumirea de Cazarma Golescu a Regimentului 10 Vânători și care au  fost distruse în perioada războiului de armatele de ocupație. În fotografie se pot vedea două automobile, în curtea cazărmii și încă două jumătăți, care pot fi însă trăsuri.


tulcea, cazarma golescu a regimentului 10 vinatori, din 1919 scoala normala


În comparație cu Bucureștiul, în care se afla un număr mare de automobile americane (majoritatea mai ieftine în comparație cu cele europene), la Tulcea predominau cele de fabricație austro-germană. Astfel, Alexandru Avramide și Dimciu Petruș era fericiții proprietari a unor automobile Steyer, care de-a lungul timpului au fost fabricate în asociere cu Daimler sau Opel. Mai jos, am postat o fotografie cu familia Alexandru și Marcela Avramide, în fața Steyr-ului lor.


Albert Avramide, Marcela Avramide, Amalia Scultety şi .


Matei Antipa, care deținea un magazin de produse electrice, conducea un Hupmobile (mașină americană). Nu am reușit să aflăm ce automobile aveau cei din familia Scultety, care având în vedere înrudirea cu Avramide, ne facem să credem că preferau tot Steyer.


avramide si scultety


Frații Lavrente și Gavril Efremov , fabricanți de biscuiți și paste aveau o camionetă Ford, pentru transportul produselor. Acestora li se adăugau, destul de des unul din cele două automobile ale marelui spion Mihail Moruzov (mașinile aparțineau Serviciului de Informații al Armatei) și erau conduse de nepotul său Veniamin Moruzov, care după asasinarea unchiului său, de către legionari, avea să revină la Tulcea, ca depanator radio-tv. Prima, un Mercedes Benz, cu două compresoare, care dezvoltau 200 km/h (o viteză halucinantă pentru perioada interbelică) având un dispozitiv de înregistrare a convorbirilor purtate în maşină, cu diferite personalităţi, ceea ce pentru vremurile acelea era o adevărată nebunie tehnologică.  A doua maşină, un Buick de ultima generaţie, impresionantă prin forma elegantă şi aerodinamică, unică în Bucureşti şi utilizată doar pentru misiuni speciale în care erau transportaţi personalităţi sau colaboratori cărora li se dădea de înţeles că odată aflaţi la bordul acestei maşini, erau deosebiţi de importanţi.


655_001


După încheierea Celui de-al doilea război mondial, toate aceste frumoase automobile au dispărut, majoritatea rechiziționate probabil de ruși în contul despăgubirilor de război. În locul acestora au început să apară volgile negre (adevărate tancuri fără turelă), GAZ-urile, Pobeda și Waszawa (tot un fel de Pobeda făcută de polonezi). Dar despre toate acestea într-un alt articol despre tulceni și mașinuțele lor.

Nicolae C. Ariton

www. mistereledunarii. ro

imaginea 1, de sus – o fotografie din perioada interbelică, cu un copil îmbrăcat în străjer, în fața unui automobil înmatriculat în Tulcea, cu nr. 140, dovadă că numărul de mașini era mult mai mare decât cel din statistica din 1939;

imaginea 2 – o fotografie cu Cazarma Golescu a Regimentului 10 Vânători, din Tulcea, în care se pot observa câteva automobile, din perioada 1910-1912;

imaginea 3 și 4 – fotografii cu membri familiei Avramide și Scultety, alături de automobilele lor, despre care bănuim că sunt marca Styer. Sursa fotografiilor sunt articolele realizate de d-na Ligia Dima, dedicate istoriei familiei (Casei) Avramide, motiv pentru care îi mulțumim;

imaginea 4 – o fotografie cu un automobil tulcean, înmatriculat cu nr.11, circulând pe un drum de macadam.

2 comentarii leave one →
  1. 26 Mai 2016 10:15

    Pentru domnul Bogdan… Cred că fotografia în cauză am găsit-o pe un site de vânzări fotografii și ilustrate (ebay sau delcampe). Dacă este vre-o problemă de copyright, pot să o retrag sau să vă citez la sursă… dacă mai aveți și altele poate discutăm detalii… Mulțumesc.

  2. Nica permalink
    24 Mai 2016 21:52

    buna ziua,

    Detin originalul fotografiei nr 1, baiatul strajer si automobilul cu numarul de inmatriculare 140 TL. In ce conditii ati intrat in posesia copiei acestei fotografii ?

    Multumesc,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: