Skip to content

Tulcea. Amintirile unui oraș

13 Noiembrie 2017


Recunosc că îmi fac o plăcere nemaipomenită lansările de carte alături de copii. Și cu cât aceștia sunt mai mici, cu atât bucuria mea este mai mare. După ce am mai experimentat acest lucru și în anii trecuți, în luna noiembrie a anului 2017, am recidivat cu același succes. Ba aș putea spune că a fost chiar unul strălucitor.

În primul rând trebuie să spunem că totul s-a întâmplat sub auspiciile Proiectului „Tulcea. Amintirile unui oraș”, sprijinit financiar de către Primăria Tulcea. Acest lucru mi-a  permis să editez și tipăresc un tiraj întreg din cartea cu acest titlu, un volum de 150 pagini dedicate istoriei Tulcei și să-l distribui gratuit elevilor din mai multe clase.

Pentru a nu mă pierde în detalii, voi istorisi această frumoasă poveste în ordine cronologică, așa cum s-a petrecut sub privirile atente ale zeului Cronos.

Toate activitățile s-au desfășurat în spațiul Școlii Gimnaziale Nr.12 Tulcea, unde conducerea acesteia, doamna directoare Elena Cerșemba și dir.adj. Jenica Batiste, a fost extrem de amabilă și primitoare.

Întâlnirile de gradul III, cu elevii,  au avut loc în biblioteca școlii, excelent amenajată de doamna bibliotecară Violeta Puflea, totul potrivindu-se ca o mănușă temei noastre.



Nu pot începe decât cu o fotografie care surprinde (nu foarte clar) discuția profundă și prelungită pe care am purtat-o chiar din primele minute cu tânărul cititor David Emilean, din clasa a II-a C, care mi-a a dresat o sumedenie de întrebări, la care a trebuit să răspund cu foarte multă atenție și elocvență, motiv pentru care m-am folosit, pe lângă cuvinte,  și de mâini,  pentru a fi cât mai convingător. Dacă vă interesează, subiectul central al discuției a fost acela de ce ar trebui să citească un tânăr de clasa a II-a,  când are la dispoziție atâtea surse de informații (internet, televiziune etc.).

Întâlnirea cu elevii clasei a VII-a C (prieteni vechi, pot să-i numesc), s-a desfășurat miercuri 08.11.2017 și  a fost mult mai relaxantă, poate și pentru faptul că s-a petrecut sub privirea atentă a dirigintelui, profesorul de matematică Viorel Caracostea. Am discutat despre conținutul cărții, numărul de pagini și modul de realizare a unei cărți, începând de la documentare și ajungând până la tipografie. Am rămas cu impresia plăcută, că printre cei aproape treizeci de elevi prezenți, sunt cel puțin o duzină de lecturiști pasionați.



A urmat, în ordinea cronologică, de care spuneam mai devreme, întâlnirea cu alți elevi de clasa a VII-a, de data aceasta, cei de la D, alături de dna dirigintă Anisea Emilean, profesoară de istorie. Trebuie să recunoașteți, că de data aceasta, lucrurile au devenit ceva mai complicate, având în vedere că tematica cărții fiind istoria tulceană iar eu doar un fan amator, m-am simțit puțin cam ca la  școală în fața distinsei doamnei profesoare, care mă urmărea cu mare atenție să nu o iau pe arătură cu detaliile istorice. În final, am convingerea că m-am descurcat onorabil și în fața acestui adevărat test.



În altă zi, mai precis joi, 09.11.2017, am schimbat decorul, și de data aceasta ne-am mutat cu cărți, elevi și autor în sala multimedia a școlii, un spațiu care putea adăposti lejer peste cinzeci de elevi. A fost o întâlnire super interesantă, cu majoritatea elevilor a două clase: a VII-a A și a VIII-a A , diriginte doamnele profesore de limba și literatura română Mihaela Cernățeanu și Damian Fănica. Pe lângă prezentarea de rigoare, întâlnirea a fost condimentată cu întrebări interesante, la care autorul s-a străduit cu putere să dea răspunsuri pertinente și agreabile. Pe lângă elevii claselor a VII-a, am avut ca invitați și câțiva reprezentanți de la clasele a V-a și a VI-a. Pe lângă discuțiile interesante și superinteligente, am avut parte și de o sesiune de autografe, pe care le-am acordat cu extrem de multă plăcere, așa  cum se poate vedea în fotografiile de mai jos.



Vineri, 10.11.2017, a fost vârful de lance a prezentării volumului „Tulcea. Amintirile unui oraș”, însemnând de fapt întâlnirea cu clasa a II-a D, prof. înv. primar Mihaela Ariton. Ca loc de întâlnire, am revenit în biblioteca Școlii Gimnaziale Nr. 12 Tulcea, unde, ca de obicei, dna bibliotecară Violeta Puflea ne aștepta cu același aer afabil. Cu toate că par mici și nevinovați, adică o pradă ușoară pentru un lansator de cărți cu experiență, cum este subsemnatul, trebuie să menționăm că cei douăzeci și opt de elevi ai clasei au o experiență bogată în domeniul publicisticii, încă din clasa pregătitoare fiind participanți la astfel de activități rafinat intelectuale. A fost o adevărată  luptă la baionetă între micii cititori și autor, primii venind, aproape toți, cu întrebări, care mai de care mai întortocheate și încuietoare, gândite în mod clar cu scopul de a-l pune în situații cât mai dificile pe  bietul scriitor din fața lor. Întrebările au curs ca dintr-o adevărată mitralieră, începând cu de unde îmi vin ideile, până la cât costă tipărirea unei cărți și câte procente încasează autorul. A fost greu, dar și frumos în același timp, drept dovadă fiind și filmulețul realizat cu ocazia acestei prezentări (din păcate înregistrarea are o perioada de câteva minute bune în care sonorul nu a funcționat cum trebuie, restul filmului este însă un adevărat deliciu).



Înainte de a mă despărți (temporar) de Școala Gimnazială Nr. 12 Tulcea, am făcut o fotografie cu dna bibliotecară Violeta Puflea, care a fost sufletul acestei activități repetate cu atât clase.



Un loc de cinste în inima mea au rămas și diriginții Anisea Emilean, Viorel Caracostea și prov. înv. primar Mihaela Ariton, fără să le uit pe profesoarele de limba și literatura română: Mihaela Cernățeanu și Damian Fănica. Stimă și respect pentru conducerea școlii: doamnele profesoare Elena Cerșemba și Jenica Batiste.

Să nu vă închipuiți că o dată ieșit din Școala Gimnazială Nr. 12 Tulcea, s-a încheiat și prezentarea cărții din subiectul acestui articol, dimpotrivă, am schimbat doar peisajul și am mers la Liceul Tehnologic „Ion Mincu”, unde am participat cu multă abnegație la o relansare a cărții împreună cu elevii clasei a IX-a șc. profesională, adică viitori meseriași de mâine, cei care au să vă repare instalațiile din casă și au să vă monteze faianță și gresie, pentru că acești tineri elevi se pregătesc în aceste două meserii. Atmosfera a fost la fel de interesantă și plină de interes, pe alocuri chiar pasionantă, dovadă că acești tineri care poate nu au pretenții intelectuale foarte mari sunt extrem de interesați de istoria locală și minunatele povești tulcene. Drept dovadă a celor spuse, am atașat câteva fotografii de la întâlnirea cu profesioniștii clasei a IX-a, de la Liceul „Ion Mincu”.



Ca o concluzie a celor întâmplate, pot să afirm că a fost un adevărat tur de forță printre elevii, mai mari și mai mici, de la două dintre școlile tulcene. Aceștia au primit câte un exemplar din volumul „Tulcea. Amintirile unui oraș” și au reușit să facă o scurtă călătorie în timp, în Tulcea de altădată.

Nicolae C. Ariton

3 comentarii leave one →
  1. Anonim permalink
    22 Noiembrie 2017 16:14

    Multumesc. O voi ruga pe sora mea sa preia cartea, pentru ca nu am un orizont clar asupra primei veniri.
    Cu deosebita stima,
    Geo Naum

  2. 21 Noiembrie 2017 22:44

    Tot pentru dnul Geo Naum… aveți un exemplar pus deoparte, când veniți pe la Tulcea…

  3. Anonim permalink
    16 Noiembrie 2017 9:31

    Felicitari pentru initiativa si realizare, atat pentru carte, cat si pentru lansare.
    Eu cum as putea cumpara aceasta carte? Exista solutii clasice? Sau trebuie sa aranjam o intalnire de gradul 3?
    Cu stima,
    Geo Naum

Lasă un răspuns

