Cronica vizuală a Tulcei vechi (2) – Gara fluvială

    tulcea faleza cu gara fluviala in anii 1960    În timpul în care pritoceam la episodul I al Cronicii vizuale a Tulcei vechi,  dedicat clădirii DDSG, devenită ulterior a Agenției Austrice Danubiana, am observat în dreapta construcției cu pricina, o altă clădire care m-a surprins, aducându-mi aminte întâmplări de acum aproape cincizeci de ani. Clădirea de care vorbim azi este fosta Gară fluvială, care în ultima parte a existenței ei a fost și gară feroviară. Imaginea de mai sus, cu care debutează articolul, este un crop făcut dintr-o fotografie din anii 1960, cu câțiva ani înainte să fie demolată. Nu am reușit să aflăm exact când a fost construită, dar prin deducție putem afirma că acest lucru s-a întâmplat undeva prin anii 1890, poate chiar mai devreme. Oricum, în imaginea de mai jos, localizată în timp undeva pe la 1890, gara fluvială se ridica falnică, alături de clădirea DDSG, numită mai târziu Agenția Austriacă Danubiana.

tulcea faleza 1900 cu sediul ddsg si gara fluviala

   Pentru a fi și mai expliciți în prezentarea vechii noastre gări, am atașa mai jos și imaginea din anii 1960, din care vă spuneam că face parte cropul primei imagini.

gara fluviala si tren 1960 rezolutie buna

   Iar pentru o orientare mai bună, am inclus și o fotografie, făcută din minaretul Geamiei Azizi, probabil, în care, în dreptul ultimului ponton, în fundal, cu puțină atenție se poate desluși clădirea noastră.

dunareaveche-100710125348-phpapp02-slide-13

    Din punct de vedere arhitectonic, clădirea nu era cine știe ce frumusețe, dar emana un aer de robustețe și soliditate, care a ajutat-o probabil să și reziste timpului și războaielor ce au trecut peste oraș. Începând din perioada interbelică, când s-a construit și calea ferată, gara fluvială devine și gară feroviară. din acest moment, intervine în povestea noastră și memoria personală, pentru că îmi aduc aminte, ca prin ceață, de o vizită în această clădire, prin anii 1965, din care mi-a rămas amintirea unei săli uriașe de așteptare, întunecată și destul de sinistră pentru un copil de 5-6 ani. Fotografia de mai jos, făcută prin anii 1965, de pe un vapor, ne arată o gară fluvială și feroviară, destul de ascunsă, dar din care ne putem da seama destul de bine unde era poziționată. După cum se poate observa, aceasta era puțin mai jos de Casa sindicatelor, construită la rându ei în anii 1960.

tulcea 1970 cu gara faleza

    În concluzie, gara noastră era în plină faleză, ca să zicem așa, așa cum se poate observa și din ilustrata de mai jos, în care se poate vedea clar cât de mult înainta calea ferată.

tulcea faleza cu tranul pina la mijloc faleza

    Încheim aici acest articol, cu speranța că niște tulceni de bine ne vor ajuta cu alte detalii privind completarea datelor care ne lipsesc privind existența acestei clădiri, care nu mai este. Ne-ar interesa anii de construcție și exact anul demolării, inclusiv povești interesante, picante, neverosimile, cum bănuim că au existat…

    Nicolae C. Ariton

23 de comentarii la „Cronica vizuală a Tulcei vechi (2) – Gara fluvială

  1. Am locuit in G5 precum Violeta, intre anii 1966-1972…
    Aveam de la geam o frumoasa priveliste a spatiului verde,marginit in stanga de niste tuia, cred si in dreapta de „Panoul fruntasilor …” si hotelul restaurant „Orcula”… vedeam Dunarea cu ce se intampla acolo , iar pe faleza, toamna mormanele de cartofi adusi cu vagoanele ana in fata gradinii restaurantului…
    Cand am revenit in vizita str. Garii a ramas o alee intunecoasa plina de gunoaiele blocurilor care au obturat vederea dinspre Dunare a orasului… revn anual in licul ala in drumul spre Delta Dunarii si ma doare … am avut parte de cativa ai de copilarie si adolescenta deosebit de crumoasa acolo…
    Apropo, in spatele Casei de cultura existenta de atunci era un loc liber unde se instala un fel de targ de „Ziua recoltei” cu tot ce implica sarbatoarea, apoi Stadionul „Stuful” sau Stuful era echipa de fotbal, alaturi pana spre lacul Ciuperca fabrica „Poporul” care avea o sirena ce suna zilnic la intrarea schimbului….

    Apreciază

  2. Domnul Gigi… comentariul dvs. este un incpeut perfect de articol… doar ca se termina prea repede… faleza plina de busteni si carbuni a fost cam pina in 1960, cred… la o vizita a lui Dej s-a inceput curatenie si amenajarea… fabrica de cherestea Poporul cred ca era totusi mai spre centru, cam pe unde este sala de sport… oricum, le tot asezam cu mintea, pina la fixam locul 🙂

    Apreciază

  3. Parca nu-mi vine sa cred ca demolarea a fost atit de tirzie… probabil ca ultimii ani cladirea a fost sediul capitaniei portului iar gara se mutase de prin 75 in sediul actual… asa cred… numai de bine!

    Apreciază

  4. Draga NE, ne straduim sa ne mai aducem aminte de cite ceva din orasul nostru… apoi, sa le punem cal la cap si poate ne iese de o istorie mica a orasului… intr-un fel chiar este capatul pamintului, in alt fel, este inceputul lui 🙂

    Apreciază

  5. Calea ferata se termina la I.I.P., eram foarte mic, dar imi aduc aminte ca faleza era nebetonata si plina cu gramezi imense de carbune si busteni, cam pana dupa H. Delta, apoi toata activitetea portuara s-a mutat in amonte unde este acum gara. Langa stadion era o fabrica de cherestea care a fost demolata prin 1972. Pe faleza era o locatie
    ” Orcula ” cu hotel, restaurant si terasa cu arbori seculari si o vedere superba catre Dunare.

    Apreciază

  6. eu am locuit la G4, si imi amintesc ca intre Gara Fluviala si Restaurantul Danubiu era un parc minunat cu salcii in care ma cocotam…aveam si eu vedere la Dunare…a urmat apoi un peisaj dezolant cu gropi mari, periculoase si apoi schelele metalice printre care din nou ne jucam…posibil sa fie 78-79 perioada demolarii

    Apreciază

  7. Pit ! Ne bucuram mult ca ne reamintesti cum era odata frumosul nostru oras.Cand am venit prima data la Tulcea, ma impresionat faptul ca linia ferata se termina.Aveam senzatia ca este capatul pamintului.

    Apreciază

  8. Demolarea acelor cladiri s/a facut oricum dupa l974 si nu numai cladirea garii vechi dar si cladiri vechi de pe Isaccei,Babadag este anul cand am inceput cursurile liceului in Tulcea,este frumos ca avem asa amintiri frumoase cu orasul nostru.

    Apreciază

  9. Parca a fost ieri ! Vad blocul meu G5 cu parc in fata , cu vedere la Dunare …! Frumos ! Acum avem in fata , in locul parcului , blocurile „mamut ” pline de tristete si mizerie , blocuri facute la comanda . Un ecran cenusiu ,care ascunde viata noastra , sufletul nostru !

    Apreciază

  10. Gardul era cu/din stuf! Super ecologic! 🙂 Abia astept povesti despre strada Babadag… Pe unde este Posta, in fata teatrului, era o vila foarte frumoasa. A cui o fi fost?
    Poate trebuie iertati, cei care au demolat orasul. Poate! Dar nu trebuie sa uitam!…

    Apreciază

  11. Domnul Viorel, suntem cel putin doi oameni care urasc blocurile de pe faleza… daca ce-i care s-au ocupat de sistematizare pot fi iertati pentru orice, inclusiv pentru demolarile de cladiri vechi, de nepretuit, avind in vedere ca asa au fost vremurile, constructia de blocuri pe faleza, ca o adevarata perdea ce acopera orasul, mi se pare cea mai mare greseala care s-a putut face cu orasul Tulcea… Farmecul orasului nostru a fost in permanenta asezarea lui in amfiteatru, pe dealurile din jur…aceste dihanii de beton rup pur si simplu acest echilibru natural… si, din pacate, tendinta de a construi monstrii pe faleza continua… Privind anul demolarii, cred ca intre 1965-1969… dar nu stiu precis, vom afla insa in curind, sunt sigur… Cu strada Babadag stringem materiale, avem citeva imagini, dar vreau sa aflu mai multe despre sinagoga si alte detalii… Numai de bine!

    Apreciază

  12. Domnul Vali, amintirea cu stadionul o am și eu… îmi aduc aminte de el și încerc să-mi aduc aminte dacă gardul era din plăci de beton sau de stolomit, sau solomit, erau niște plăci făcute din stuf, legat cu sirma si totul intarit cu ciment, erau foarte utilizate si exista chiar o fabrica de asemenea placi, cred ca pe gloriei… Stationul a avut perioada lui de glorie, cu echipa de fotbal stuful, care se tot chinuia sa intre intr-o divizie superioara… oricum, era impresionant si asezat foarte central… o amintire despre care merita povestit mai mult…Numai de bine!

    Apreciază

  13. In poza a doua am revazut blocul in care m-am nascut si zonele in care am copilarit : Piata Veche – Sindicate- Faleza .Imi aduc aminte ziua in care a fost demolata..parca a fost ieri .Copil fiind,admiram cum cupele excavatoarelor muscau din cladire si acea forfota de camioane ,amestecata cu fum de exapament si zgomot de sirena.Totul a durat maxim 2 saptamâni si in final m-am bucurat , aveam o vedere mai larga la Dunare , dar disparuse ceva din acel peisaj in care priveam pe fereastra la un pescador pe Dunare in timp ce o locomotiva cu aburi inainta pe faleza. O data cu Gara au disparut si trenurile..
    M-am jucat printre fundatiile de „Turnuri ” si apoi a venit marea sistematizare, cu noile constructii de pe faleza pe care le-am urât ..mi-au furat vederea larga la Dunare .
    In ce an s-a demolat?

    Imagini cu strada Babadag nu aveti?

    Apreciază

  14. Imi aduc vag aminte de vechea cladire; eram foarte mic si nu intra in „raza” mea de actiune, la acea varsta.
    Daca nu gresesc in acea cladire a functionat si Capitania Portului Tulcea, probabil pe la sfarsitul vietii cladirii. Tin minte totusi tristetea (inexplicabila, atunci) care m-a cuprins cind am vazut-o darapanata, in zilele demolarii. Triste momente.
    (Tot cam de pe atunci imi amintesc, intr-o zi insorita, am patruns printr-o gaura din gard pe stadionul care era pe unde este acum Casa Cartii si Parcul Personalitatilor; am si acum in fata ochilor intinderea aceea plata de iarba verde, enorma pentru un copil de citiva ani.)

    Apreciază

Lasă un comentariu