Sări la conţinut

Nave turcești fluviale de Dunăre (6)

14 iunie 2020


         Ultimul episod al serialului nostru, marca Tudose Tatu, dedicat navelor turcești care au navigat pe Dunăre în perioada 1711-1792. O lectură captivantă și cu informații prețioase privind viața dunăreană în perioada secolului al XVI-lea. Citiți și pătrundeți în lumea Dunării de Jos, de acum aproape 3 secole, cu ambarcațiuni la cârma cărora se aflau moldoveni, greci, valahi și turci, vorbind lingua franca, mâncând ciulini, bând vin de Niculițel și bucurându-se de frumusețea sălbatică a fluviului și Deltei Dunării. Nu uitați să apreciați munca scriitorului gălățean, Tudose Tatu, autorul rândurilor de mai jos, pregătite special pentru blogul nostru, până când vor fi cuprinse într-un volum. Lectură sănătoasă!

Nicolae C. Ariton


Nave turcești fluviale de Dunăre (6)

autor Tudose Tatu

 Iar în elaietul Ergo,, ținutul Bosniei  la Srebrenița, 42 de bucăți, conform unei știri din luna decembrie. Nici anul 1788 nu a fost mai neproductiv. Pe parcursul său, căpitanul flotilei de Dunăre, Çadırcızâde Mehmed Ağa, cu abilitate a construit în schelele fluviului Dunărea o mulțime de asemenea vase üstü açık și anume la Yergöğü/Giurgiu 28  Ziştovi’ 26, Lofça 14,  Niğbolu 10, și la Vidin doar 1.|[2] Cele mai multe însă s-au construit la Hezargrad, respectiv 40 de unități. În sfârșit la Târnova 15. Așa indică un document din 11 ianuarie 1788.|[3] Finalizarea construcției a peste 134 de vase de acest tip a fost anunțată într-un ilam al cadiilor din respectivele localități.|[4]

Pe țărmurile Dunării în anul 1789 s-au numărat 308 unități. Referitor la edificarea lor într-o statistică din 1789 se specifica faptul că Çelebi Mehmed din Rusciuk a construit 15, aianul de Rusciuk Alis și reisul de mübaya și Seyyid Hüseyin în Yergöğü au edificat cate 5  bucăți. Iar locuitorii din Yergöğü anume  Nazırzâde Seyyid Abdullah, Balazâde el-hac Mehmed, Toszâde İbiş si Musa Ağazâde Mustafa Bey  au construit  un total de 20 açık-uri Sriptele osmane aveau să înregistreze un număr mare dintre ele ce erau păstrate 40 în Yergöğü/Giurgiu Boğazı, 43 dintre ele în Lom Boğazı de la Rusçuk  și 70  Ziştovi Boğazı. Având în vedere specificarea termenului de Bogazi rezultă că fuseseră numărate in locurile de iernat, canale secundare protejate de zăpoarele fluviului. În total 153 de unități. În afară de acestea Hacı İbiş oğlu Ali din Niğbolu, un locuitor din Târnovo Hacı Paşa cunoscut ca Mustafa de Silistra, a construit 25 și Ahmed gümrükçüsü respectiv vameșul de Rusciuk 5 bucăți. Pe de altă parte cele 50 de üstü açık construite la Yergöğü/Giurgiu au fost împărțite între următorii locuitori din Silistra: Şaturizâde Osman Haseki, Serturna-i Hamamizâde Ali, Haseki Topal el-hac İbrahim, Hafız el-hac Mustafa și mütesellim-ul de Silistra Kocaadamzâde el-hac İsmail. La Vidin s-a poruncit ca 50 de üstü açık să fie construite de comandantul militar respectiv muhafızul Vezir Şerif Hasan Paşa.|[5] În  anul 1790 s-a emis o poruncă să se  construiască alte 132 de üstü açık.|[6] După un ilam/declarație a cadiului de Silistra acolo sa aflau 7 vase,  3 unități la Sistov, 37  construite de Hacı İbiş oğlu Ali originar din Gelibolu İskelesi  pe Dardanele și  de Hacı Mustafa Tırnovalı adică din Târnovo. La Dunărea maritimă în Măcin și Ibraila 37 de bucăți, la Isaccea mai puține anume 32, iar la Ismail doar 6 și în sfârșit la Tulcea abia  3 üstü açık-uri.|[7] Multe dintre acestea ultimele aveau să cadă victime incursiunilor rusești apoi ocupării Dobrogei. În anul 1791 construcția de açık s-a efectuat în ținutul Bosniei, departe de fronturile resbelului sub supravegherea nazârului valiului/guvernatorului acelei provincii conform unui document emis in perioada 31 august-9 septembrie.|[8] Pacea cu austriecii fusese încheiată în 4 august 1791 în localitatea Sistov. Dintre ele, 5 vase açık-ı Tuna au fost  expediate la Vidin unde se afla localizată flotila.|[9] Tot în 1791 la 7 decembrie  Tevfik Efendi a fost însărcinat printr-un ordin să construiască la Silistra un număr total de 20 de vase, 10  mici și 10 mijlocii.|[10] Pentru edificarea și dotarea lor s-a alocat suma de 2000 de kuruși. Cheresteau necesară pentru construcția de açık în anul 1792 a fost adusă la Silistra ca de obicei din Eflak/Valahia.|[11] Prețurile de vânzare ale acestor vase üstü açık aflate pe țărmurile Dunării variau cum era și firesc în funcție de starea și vechimea lor. Printr-un ordin al vechilului Căpitanului de Dunăre în turcește Tuna kaptanı un număr de 30 de nave üstü açık aparținând miriei respectiv fiscului statului otoman au fost vândute în iunie 1739 de nazârul de Silistra, imputernicit al eminului schelei Rusciuk.|[12] Ca drept orientare în anul 1739 un vas nou de acest tip s-a vândut cu 125 kuruși în timp ce unul vechi a reușit să-și găsească un cumpărător cu 80 de kuruși. Pesemne se sfârșise războiul și vasele intrau déjà la categoria de “surplusuri militare”. Să mai adăstam un pic, să ne tragem sufletul. Navele numite de măritul sultan „tekne„ erau nave de transport de obicei mărfuri în vrac și nu aveau magazii despărțitoare ori acoperite, de aici termenul de covată – tekne. Sunt pomenite pe Dunăre ca existând încă din 1565.[13] Nu erau niște simple luntre, ci niște vase care puteau naviga și pe mare, pe care le vom întâlni peste alți câțiva zeci de ani la Sulina în drum spre Ibraila la încărcat marfă de Stambul. Deci capacitatea lor de transport era hai să spunem mijlocie. Fapt confirmat de un dicționar francez care pentru termenul de gemi oferă corespondentul francez de bateau-vas, iar pentru tekne pe cel de navire-navă Unul german din 1872 intitulat Turkisher dragoman este și mai précis oferind detalii. Astfel gemi era trecut ca fiind das hochbordschiff – un vas cu bordul înalt. În vreme ce tekne reprezenta ein mittleres schiff – un vas de mărime mijlocie. Cât în privinţa celorlalte, Șăicile/Şayka, Bolozanele/Borozan, Cuburiţele/Kobresca  şi Orăniţele/Uraniçe, Ceamurile/Çam ori Çamlıca Kayıkları, Gheceturile/Geç sau Keç ori Geçit si Dubas/Tombaz respectiv Tonbaz sau Dombaz intrate demult in vocabularul maritim al limbii române, dacă veți avea dorință,răbdare și timp le vom prezenta treptat în viitor.

-The End-


[1]  BA, MAD. d. 10044, s. 147. (18 Aralık 1787) decembrie

[2]  BA, C. BH. 141/6790, Belge 1, 3. (13 Nisan 1788) aprilie    belge = document

[3] BA, MAD. d. 10044, s. 200. (11 Ocak 1788)  ianuarie

[4] BA, C. BH. 141/6790, Belge 1, 3. (13 Nisan 1788) aprilie belge = document

[5] BA, MAD. d. 10045, s. 200. (1 Mart 1789);  martie

BA, MAD. d. 10045, s. 190. (11 Mart 1789);  martie

BA, MAD. d. 10045, s. 257. (9 Nisan 1789); aprilie

BA, MAD. d. 10045, s. 331. (18 Mayıs 1789); mai

BA, MAD. d. 10045, s. 350. (27 Mayıs 1789); mai

BA, MAD. d. 10051, s. 22. (30 Nisan 1790). Aprilie

[6] BA, MAD. d. 10051, s. 22. (30 Nisan 1790); aprilie

BA, MAD. d. 10051, s. 27. (1 Mayıs 1790);  mai

BA, MAD. d. 10051, s. 220. (30 Ağustos 1790 august

[7] Idem

[8]BA, A.DVNS. MHM. d. 197, s. 25, h. 81. (31 Ağustos-9 Eylül 1791)  31 august-9 septembrie

[9] BA, A.DVNS. MHM. d. 197, s. 26, h. 82. (31 Ağustos-9 Eylül 1791)

[10] Hava Selçuk – Ziştovi ve Yaş Antlaşması Arasında Tuna Kıyısında Bir Osmanlı Kenti: Silistre (1791-1793)”, pag. 660.

50 Numaralı SŞS, s.34-35(varak-17-18), Belge:46.

[11] BA, C. BH. 73/3473. (1 Ocak 1792) ianuarie

[12] B. A, MAD. d 9940, s. 134. (16 Haziran 1739)  iunie

[13]  BA, A.DVNS. MHM. d. 5, h. 451. (15 Kasım 1565)

No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: